Magyarbiliárd pool asztalon

A bábus biliárdot régebben lyukas asztalon játszották (Hódmezővásárhely környékén még az 1990-es években is előfordult). Nem lényegtelen az sem, hogy a Dánok manapság is főleg lyukas asztalon játsszák saját (a némethez hasonló) bábus játékukat.
Ily módon már nem akadálya egy izgalmas magyarbiliárd partinak a zsebek nélküli asztal hiánya, megfelel a célnak egy nem érmés (!) pool asztal is.


Dán bábus biliárd (keglebillard)

A pool asztalon játszott magyarbiliárd játékok szabály kiegészítései a következőek:

  • Lehetőleg használjuk a normálméretű (3 egyforma 60,3 - 61,5 milliméteres) golyókészletet, ha ezt a mandiner gumi magassága megengedi, de ha az túl alacsony, akkor használjunk az asztalhoz tartozó golyók közül hármat (a fehér néha kisebb, mint a többi, akkor azt ne válasszuk). A bábukat a szabály szerint kell elhelyezni az asztalon (a tengelyeken lévő szomszédos bábuk talpainak szélei közötti távolság éppen akkora, hogy a golyók ne férjenek át, de a megfelelő szögben lassan guruló golyó a bábuk finom megdöntésével, mégis át tudjon jutni közöttük), lágy krétával meg lehet jelölni a helyüket - az alappontok pedig jelölve vannak a pool asztalokon is.
  • Az érvényes lökésnek további feltétele, hogy lökő golyó nem eshet zsebbe.
  • Ha egy szabályos lökés révén a lökő golyón kívüli bármelyik golyó zsebbe esik, az 2 pont a lökő játékos javára golyónként (természetesen a "harmadik" golyó /pl. a 120-asban a piros/ csak a vonatkozó szabályok szerinti lökés révén kerülhet zsebbe, és ez esetben a 120-as, és 500-as játékban karambol is volt, így ez után is jár a pont - az 1000-esben nem biztos).
  • A 120-as játéknál, ha 4 vagy kevesebb pont kell már csak valamelyik játékosnak a győzelemhez, akkor bábuborítás nélküli (bár egyébként szabályos) lökésért nem számolhat fel pontot - a "megcsinált" golyó zsebbe küldés és/vagy karambol ellenére.
  • 500-as illetve 1000-es játék esetén fontos, hogy bármely három egymást követő lökés közül legalább egyben kell (szabályosan) bábut borítani - természetesen a bábuborítás mellet mindig lehet golyót zsebbe lökni és/vagy karambolt "csinálni" is egyazon lökésben. Ha a lökő játékos háromszor egymásután szabályos, de bábuborítás nélküli (csak golyó zsebbe küldést és/vagy karambolt tartalmazó) lökést "csinál", akkor a legutóbbi lökésért senki nem kap pontot, a lökés jog átszáll az ellenfélre, és az eddig lökő játékos felírhatja a lökéssorozatban szerzet pontjait. Ha a lökő játékos a lökő golyóval eltalálja a célgolyót, de bábut nem borít, illetve sem karambol nem "csinál", sem golyót nem küld zsebbe, akkor ezért a lökésért senki nem kap pontot, a lökés jog átszáll az ellenfélre, és az eddig lökő játékos felírhatja a lökéssorozatban szerzet pontjait.
  • Bármely hiba esetén a szabályosan zsebbe küldött golyó/k utáni pont is az ellenfélnek jár.
  • Ha lökő golyó zsebbe esik, akkor az ellenfél kap 2 pontot, továbbá e lökés alkalmával egyébként megszerzett vagy más hibákból adódó pontok, illetve az esetlegesen kiugrott golyó/k utáni 2-2 (büntető) pont összege is az ellenfélnek jár. Illetve 500-as és 1000-es játék esetén a lökés jog is át száll az ellenfélre, és a lökéssorozat utolsót megelőző (hibátlan) lökései tekintetében az adott szabály szerint kell pontozni.

A golyók zsebbe esését követően a következők szerint kell azokat az asztalra visszahelyezni:

  • 120-asnál a lökő golyó zsebbe esése esetén az ellenfél golyóját is le kell venni az asztalról, a lökő golyót a szabad alappontra kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a soron következő játékos döntheti el melyikre. Ezt követően a soron következő játékos golyó kézben állásból lökhet. Ugyan így kell eljárni, ha a lökő golyó mellett az ellenfél golyója is zsebbe esett vagy kiugrott. Amennyiben ilyenkor a piros golyó sincs az asztalon, azt a másik alappontra kell helyezni. 500-asnál, 1000-esnél a lökő golyó zsebbe esése esetén a soron következő játékos golyó kézben állásból lökhet. Amennyiben ezeseten további golyó/k is zsebbe estek (kiugrottak), azok/at a szabad alappontra/pontokra kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a soron következő játékos döntheti el melyikre.
  • Ha a a lökő golyó nem, illetve a másik két golyó közül is csak ez egyik esik zsebbe, akkor azt a szabad alappontra kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a lökő golyóval ellentétes oldalira. Ha ilyenkor a lökő golyó éppen a kereszt tengelyen van akkor a következő lökést végző játékos döntheti el, melyik alappontot választja. Ha egyik alappont sem szabad, akkor 500-as, illetve 1000-es esetén a hossztengelyen a középpont két oldalán lévő, középponttól távolabbi (szélső) pontok közül arra kell helyezni, amelyik a lökő golyóval ellentétes oldalon van (ha ezt a pontot esetleg egy arrébb tolódott bábu foglalja el, akkor a másikoldali szélső pontra). Ugyanilyen esetben 120-asnál a hossztengelyre: - ha a beesett golyó az ellenfél golyója, akkor azt a piros golyó és a bábuk közé; - ha a beesett golyó a piros golyó, akkor azt az ellenfél golyója és a bábuk közé kell helyezni (a soron következő játékos döntheti el, hogy ott pontosan hova, de bábuhoz, golyóhoz nem érhet).
  • Amennyiben mindkét lökőgolyón kívüli golyó zsebbe esik, akkor ezeket kell elhelyezni az előző pontban leírtak szerint (120-as esetén előbb az ellenfél golyóját majd a piros golyót).

Minden más vonatkozásban az adott játék szabályai a mérvadóak.


* * *

Webhely: www.magyarbiliard.hu