-
Lehetőleg használjuk a normálméretű (3 egyforma 60,3 - 61,5
milliméteres) golyókészletet, ha ezt a mandiner gumi
magassága megengedi, de ha az túl alacsony,
akkor használjunk az asztalhoz tartozó golyók közül hármat
(a fehér néha kisebb, mint a többi, akkor azt ne válasszuk).
A bábukat a szabály szerint kell elhelyezni az asztalon
(a
tengelyeken lévő szomszédos
bábuk talpainak szélei közötti
távolság
éppen akkora, hogy a golyók ne férjenek
át, de a megfelelő szögben lassan guruló golyó a bábuk
finom megdöntésével, mégis át tudjon jutni közöttük),
lágy krétával meg lehet jelölni a helyüket - az
alappontok pedig jelölve vannak a pool asztalokon is.
-
Az
érvényes lökésnek
további
feltétele,
hogy lökő golyó nem eshet zsebbe.
-
Ha
egy szabályos
lökés révén a lökő golyón kívüli bármelyik
golyó zsebbe esik, az 2
pont a
lökő játékos javára golyónként (természetesen a "harmadik"
golyó /pl. a 120-asban a piros/ csak
a vonatkozó szabályok szerinti lökés
révén kerülhet zsebbe, és ez esetben
a 120-as, és
500-as játékban karambol is volt, így
ez után is jár a pont - az
1000-esben nem biztos).
-
A
120-as játéknál, ha 4 vagy kevesebb pont kell már csak
valamelyik játékosnak a győzelemhez, akkor bábuborítás nélküli
(bár
egyébként szabályos) lökésért nem
számolhat fel pontot - a "megcsinált" golyó zsebbe
küldés és/vagy karambol ellenére.
-
500-as
illetve 1000-es játék esetén fontos, hogy bármely három
egymást követő lökés közül legalább egyben kell (szabályosan)
bábut borítani - természetesen a bábuborítás mellet mindig
lehet golyót zsebbe lökni és/vagy karambolt "csinálni" is
egyazon lökésben. Ha a lökő játékos háromszor
egymásután szabályos, de bábuborítás nélküli (csak
golyó zsebbe küldést és/vagy karambolt tartalmazó) lökést "csinál",
akkor a legutóbbi lökésért senki nem
kap pontot, a lökés
jog átszáll az ellenfélre, és az eddig lökő játékos
felírhatja a lökéssorozatban szerzet pontjait. Ha
a lökő játékos a lökő golyóval eltalálja a célgolyót,
de bábut nem
borít, illetve sem karambol nem "csinál", sem
golyót nem küld zsebbe, akkor ezért a lökésért senki nem kap
pontot, a lökés jog átszáll az ellenfélre, és az eddig lökő
játékos felírhatja a lökéssorozatban szerzet pontjait.
-
Bármely
hiba esetén a szabályosan
zsebbe küldött
golyó/k utáni pont is az ellenfélnek jár.
-
Ha
lökő golyó zsebbe esik, akkor az ellenfél
kap 2 pontot, továbbá e lökés alkalmával
egyébként megszerzett vagy más hibákból
adódó pontok, illetve az esetlegesen kiugrott golyó/k
utáni
2-2
(büntető)
pont összege is az ellenfélnek jár.
Illetve 500-as és 1000-es játék
esetén a lökés
jog is át száll az ellenfélre, és
a lökéssorozat utolsót megelőző
(hibátlan)
lökései tekintetében az adott
szabály
szerint kell pontozni.
-
120-asnál
a lökő golyó zsebbe esése esetén
az ellenfél golyóját is le kell venni
az asztalról,
a lökő golyót a szabad alappontra kell helyezni,
ha mindkettő szabad, akkor a soron következő játékos
döntheti el melyikre. Ezt követően a soron következő
játékos golyó kézben állásból
lökhet. Ugyan így kell eljárni, ha a lökő golyó mellett az
ellenfél golyója is zsebbe esett vagy kiugrott. Amennyiben
ilyenkor a piros golyó sincs az asztalon, azt a másik
alappontra kell helyezni. 500-asnál, 1000-esnél a lökő golyó
zsebbe esése esetén a soron következő játékos golyó kézben
állásból lökhet. Amennyiben ezeseten további golyó/k is zsebbe
estek (kiugrottak), azok/at a szabad alappontra/pontokra
kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a soron következő
játékos
döntheti
el melyikre.
-
Ha a a lökő golyó nem, illetve
a másik két golyó közül is
csak ez egyik esik zsebbe, akkor azt a szabad alappontra
kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a lökő golyóval
ellentétes
oldalira. Ha ilyenkor a lökő golyó éppen a kereszt
tengelyen van akkor a következő lökést végző
játékos
döntheti el, melyik alappontot választja. Ha
egyik alappont sem szabad, akkor 500-as, illetve 1000-es
esetén a hossztengelyen a középpont
két oldalán
lévő, középponttól távolabbi
(szélső)
pontok közül arra kell helyezni, amelyik a lökő golyóval
ellentétes oldalon van (ha ezt a pontot esetleg egy arrébb
tolódott bábu foglalja el, akkor a másikoldali szélső pontra).
Ugyanilyen esetben 120-asnál a hossztengelyre: - ha a beesett
golyó az ellenfél golyója, akkor azt a piros golyó és a bábuk
közé; - ha a beesett golyó a piros golyó, akkor azt az ellenfél
golyója és a bábuk közé kell helyezni (a soron következő
játékos döntheti el, hogy
ott pontosan hova, de bábuhoz, golyóhoz nem érhet).
-
Amennyiben
mindkét lökőgolyón kívüli golyó zsebbe esik, akkor ezeket
kell elhelyezni az előző pontban
leírtak
szerint (120-as esetén előbb az ellenfél golyóját
majd a piros golyót).